Hyvinvointimatkalla

5 Pilateksen hyötyä

09.05.2016 · Koonnut: Mikko Perttunen

Pilates on kokonaisvaltaiseen hyvinvointiin keskittyvä somaattisen harjoittelun laji, josta voi parhaimmillaan olla monenlaista hyötyä sekä keholle että mielelle. Tässä kuitenkin viisi yleistä hyötyä, joita ihmiset lajilta tavoittelevat.

1.

Se parantaa ryhtiä. Pilates auttaa selkärangan huollossa ja lisää voimaa keskivartaloon. Hyvällä ryhdillä on monia yllättäviäkin elämänlaatua parantavia vaikutuksia: todennäköisesti tunnet itsesi esimerkiksi pidemmäksi ja itsevarmemmaksi.

2.

Se helpottaa selkäkipuja. Osittain myös ryhdin paranemisesta johtuen Pilates tarjoaa apua monen tyyppisiin selkäkipuihin. Selkäkivun syynä on usein esimerkiksi epäluonnolliset asennot, istumatyö ja heikentyneet keskivartalolihakset. Säännölliset Pilates-tunnit lisäävät optimaalisesti voimaa sekä rangan liikkuvuutta ja siten helpottavat yleisimpiä kipuja ja särkyjä.

3.

Se hoikentaa. Pilates vaikuttaa kokonaisvaltaisesti linjoihin ja esimerkiksi vatsalihaksiin, mikä hoikentaa ja parantaa ulkomuotoa ilman varsinaista laihduttamista. Pilates saavutti menestyksensä alkuvaiheessa suosiota Hollywood-näyttelijöiden keskuudessa, sillä menetelmä kasvattaa lihaskuntoa pitäen vartalon kuitenkin sopusuhtaisena.

4.

Se parantaa keskittymiskykyä ja kehotietoisuutta. Tarkat ja toisinaan haastavatkin liikkeet parantavat keskittymiskykyäsi ja auttavat sinua tekemään oikeita valintoja liikkumisen suhteen myös arjessa.

5.

Se rentouttaa. Kuten useimmat tietoisesti toteutetut liikuntamuodot, myös Pilates rentouttaa kehoa ja mieltä, mutta se on erityisen hyvä laji vapauttamaan jännitystä lempeästi ja turvallisesti.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

Kommentoi

Sähköpostiasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkattu *:llä.