Hyvinvointimatkalla

Henkarissa keho liikkuu helposti sekä muuta Feldenkraisista

14.11.2017 · Sanna Tulonen

Feldenkrais® on kiinnostavalla tavalla erilainen laji. Tämä Suomessa edelleen suht’ uusi tuttavuus on menetelmänä hyvin kokemuksellinen. Siinä työskennellään liikkeen aistimuksesta käsin. Feldenkrais kehittää oman kehon tuntemuksen lisäksi itsetuntemusta muutenkin.

–Feldenkraisisssa tutustutaan omaan tapaan liikkua ja tunnustellaan uusia tapoja. Pyrkimyksenä on löytää liikkeen helppous. Työskentelyssä lähdetään liikkeelle siitä, missä kohtaa kehoa liike tuntuu jo valmiiksi selkeältä ja luotevalta, ja sen avulla keho usein päästää irti jännityksestä. Tunnilla voidaan hakea kehon yhteyksiä, esimerkiksi miten kävellessä jalkapohjan työntö on yhteydessä vaikkapa olkapäiden liikkeeseen, kertoo Feldenkrais-ohjaaja Johanna Lapinniemi.

Menetelmän kehittänyt Moshe Feldenkrais (1904–1984) oli sähköinsinööri ja fyysikko, joka pelasi jalkapalloa ja oli ensimmäinen eurooppalainen mustan vyön judoka. Miehen kiinnostuksenkohteista jo arvaa, että hänen kehittämänsä laji ei ole pelkkää päämäärätöntä haahuilua. Feldenkrais-menetelmään sisältyy tietous esimerkiksi hermo–lihas -järjestelmästä ja biomekaniikan lainalaisuuksista, jotka toimivat ihmisen kehossa.

–Feldenkraisissa tullaan tietoiseksi esimerkisi luisesta tukirangasta, joka kannattelee ihmisen kehoa. Jokaisella keholla on kuitenkin oma historiansa sekä taustansa siihen, miten se tällä hetkellä toimii, ja metodi kunnioittaa tätä. Tunneilla luodaan tila, jossa kehoaan voi kokea ja tutkia, Lapinniemi sanoo.

Jos siis jossain harjoituksessa huomaa tekevänsä jotain aivan muuta kuin niin sanotusti kuuluisi tehdä, niin silloin lähdetään kysymään, miten voisi kutsua kehoa kohti optimaalista liikettä. Harjoittelu tuo kokonaisvaltaista ymmärrystä omaan liikkumiseen ja oppimiseen.

–Feldenkraisisssa työskennellään hienovaraisella tavalla. On mielenkiintoista, miten pienellä liikkeellä voi olla todella iso vaikutus kehoon. Samalla tarvitaan kuitenkin hieman kärsivällisyyttä ja luottamusta menetelmään. Opettajana voin kutsua toisen ihmisen tutkimaan liikkeen avulla kehoaan, mutta en voi tietää, mikä kokemus hänellä kehostaan on. Pysyvät muutokset tulevat ihmisen sisältä käsin, Lapinniemi toteaa.

Feldenkraisin fyysiset vaikutukset huomaa esimerkiksi liikkuvuuden lisääntymisenä ja liikkumisen helppoutena, joka on seurausta kehollisten yhteyksien paremmasta tiedostamisesta.

–On huikea tunne kun liikkumisesta tulee vapaata. Tuntuu kuin keho olisi henkarissa, eikä sen kannatteluun tarvitse käyttää voimaa, Lapinniemi hymyilee.

Feldenkrais-ohjaajaa itseään menetelmässä kiehtoo siihen liittyvä tutkimuksellisuus. Lapinniemi tutustui lajiin alkuaan opiskellessaan luovan tanssin ohjaajaksi.

–Itselläni on yliliikkuvat nivelet, ja Feldenkraisin avulla olen voinut jäsentää omaa liikkumistani ja ajatteluani.

 

Perjantaina 17.11. klo 13.00-16.00 studiollamme järjestettävässä workshopissa Liikkuvat kädet ja pehmeät hartiat opit vapautumaan niska–hartiaseudun tarpeettomista jännityksistä pehmeän, tutkivan liiketyöskentelyn avulla. Löydät kehoosi uudenlaista liikettä, ja opit liikuttamaan käsiäsi jäsennellymmin jokapäiväisessä tekemisessä. Workshopiin sisältyy yksi käynti Feldenkrais-viikkotunnillamme. Ilmoittaudu mukaan ja vahvista osallistumisesi maksamalla kurssi studiolla tai verkkokaupassa.

 

Johanna Lapinniemi on valmistunut Feldenkrais® -ohjaajaksi Lontoosta vuonna 2015. Hän on opiskellut liikuntapedagogiikkaa Jyväskylän yliopistossa sekä tehnyt pitkän uran erilaisten ryhmien sekä luovan liikkeen ja tanssin ohjaajana.

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

Kommentoi

Sähköpostiasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkattu *:llä.