Hyvinvointimatkalla

Joogan ja Pilateksen eroista: Määritä tavoitteesi 4 kohdan avulla

13.05.2016 · Koonnut: Mikko Perttunen

Jooga ja Pilates mielletään kumpikin niin sanotuiksi keho & mieli -lajeiksi, ja vaikka niillä on paljon yhteistä, löytyy myös eroavaisuuksia. Siinä missä toiselle sopii jooga, saattaa toinen saada enemmän irti Pilateksesta. Pääpiirteittäin voidaan kuitenkin sanoa, että mikäli toinen miellyttää, kannattaa yleensä kokeilla toistakin.

Valintaa voi helpottaa määrittämällä tarkkaan esimerkiksi sen, mitkä ovat tavoitteesi:

1.

Etsitkö kuntoutusta? Pilates on todistetusti tehokas tapa kuntouttaa fyysisiä vammoja ja vähentää kipuja – siihen luottavat huippu-urheilijatkin. Joogaa puolestaan on usein käytetty osana henkistä ja emotionaalista kuntoutusta.

2.

Haluatko kiinteyttää kehoasi tai pudottaa painoasi? Molemmat lajit auttavat, mutta Pilates saattaa tässä suhteessa olla tehokkaampi. Kannattaa kuitenkin kokeilla myös erilaisia variaatioita. Joogasta on toisaalta myös dynaamisia ja fyysisempiä vaihtoehtoja, kuten vaikkapa YogaDance tai VinyasaFlow, joissa käytetään koko kehoa kokonaisvaltaisesti.

3.

Haluatko parantaa mielesi hyvinvointia? Joogalla on todettu olevan paljon positiivisia vaikutuksia mielenterveyteen. Jooga rauhoittaa sympaattista hermostoa, mikä helpottaa stressiä, ja myös hypotalamus-aivolisäke-lisämunuaisakselia (HPA-akseli), joka ohjaa hormonitasapainoa. Toisaalta osa voi kokea Pilateksenkin rauhoittavana kokemuksena omaan kehoon keskittymisen kautta.

4.

Kaipaatko henkisyyttä? Jooga on ikivanha traditio, johon on perinteisesti liittynyt myös paljon henkisyyttä. Muun muassa meditaatio on edelleen tärkeä osa lajia. Vaikka Pilateskin painottaa kehon ja mielen yhteistyötä ja tasapainoa, ei siitä löydy joogan kaltaista henkiseen kehitykseen tähtäävää elementtiä. Myös nykyjoogasta on toisaalta karissut pois tätä puolta, ja ohjaajasta riippuen tunnit voivat painottua eri asioihin, kuten esimerkiksi enimmäkseen keholliseen työskentelyyn.

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

Kommentoi

Sähköpostiasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkattu *:llä.