Hyvinvointimatkalla

Joogan peruskurssilta lippu elämän mittaiselle matkalle?

27.04.2018 · Mikko Perttunen joogan peruskurssi

Makaan vastasyntyneenä joogasalin lattialla. Merja Kalajan seesteinen ääni rauhoittaa mieleni, samalla kun tunnen maan turvallisena kehoni alla. Se työntää samalla voimalla kuin siihen nojaan – ja pitää huolta. Toinen kolmetuntinen joogan peruskurssista on juuri päättynyt, ja vaikka toisaalta tunnen itseni rentoutuneeksi ja avonaiseksi, jollain lailla pidemmäksi, olen samalla ehkä hieman rauhaton. Niin kuin hyvän kirjan tai elokuvan jälkeen, kun aivot vielä yrittävät hahmottaa, mitä ovat juuri vastaanottaneet, tiedostaen vain sen, että jokin on vaikuttanut ja syvälle.

Juuret maassa

Kalajan peruskurssilla keskityttiin ennen kaikkea oikeanlaiseen joogatekniikkaan, onhan ohjaajalla vahva tausta liikuntapedagogiikan puolella. Vaikka jooga onkin (lähtökohtaisesti) keholle lempeää rasitusta verrattuna vaikkapa kuntosalitreeniin tai aerobisiin lajeihin, varmistaa kädestä pitäen tehty yksityiskohtainen ohjaus sen, että kaikki paikat varmasti säilyvät ehjinä. Ennen kaikkea se luo vahvaa perustaa joogaharrastukselle, sillä kun tietä kulkee pidemmälle, tulee varmasti vastaan myös haastavampia asanoita, joiden kohdalla on tärkeää tuntea oma kehonsa ja hallita hyvin joogan jatkuvasti toistuvat perustekniikat, oman kehon kannattelu ja linjaukset. Vaikka laadukasta ohjausta saa tietysti myös tunneilla, vaikuttaisi alkeiskurssi olevan tehokas tapa päästä sisälle harrastukseen. Jokaiselta ohjaajalta voi myös aina oppia uutta, mikä näkyi myös siinä, että vierailevan ohjaajan kurssilla oli myös kokeneempia osallistujia, jotka tuntuivat yhtä lailla saavan paljon irti kurssista.

Intusiasman Hyvinvoinnin Superviikonlopun joogan peruskurssi oli täynnä onnistumisen tunteita ja ahaa-elämyksiä. Yksi lajin parhaita puolia vaikuttaisikin ehkä olevan se, että kun jonkin asanan tai siirtymän oppii tekemään oikein, sen huomaa melko helposti myös itse omassa kehossa. Ammattitaitoisessa ohjauksessa onnistuminen ei kuitenkaan jää sattuman varaan. Täydellisiin suorituksiin kuusi tuntia ei tietenkään riitä, mutta se on hyvä alku, ja lisäneuvoja sai jokainen sekä pyytämällä että pyytämättä.

Henkilökohtaisella tasolla suurimpia oivalluksia syntyi tasapainon suhteen: tuntui siltä, että opin todella (ainakin välillä) juurruttamaan itseni maahan ja tukevoittamaan alustaan, vaikka en lähtökohtaisesti (lue: juuri lainkaan) pidä tasapainoa erityisvahvuutenani. Myös selän linjaus tuntui paranevan jatkuvasti kurssin aikana, eikä se toisena päivänä vaatinut enää niin suurta tietoista keskittymistä.

Joogan on todettu parantavan lihaskuntoa, notkeutta ja tasapainoa, lieventävän stressiä ja kohentavan mielialaa. Ainakin jälkimmäiset vaikutukset pystyy allekirjoittamaan jo peruskurssin jälkeen. Fyysisellä puolella tuntemukset keskittyvät ehkä toistaiseksi hyvänolontunteeseen ja jonkinlaiseen kokonaisvaltaiseen läsnäoloon omassa kehossaan, eikä pysyviä vaikutuksia vaikkapa lihaskunnon suhteen pysty tietenkään arvioimaan vielä muutaman tunnin perusteella. Jo tältä pohjalta tuntuu kuitenkin aivan perustellulta uskoa, että edellä luetellut vaikutukset pitävät myös paikkansa.

Kalajakin painotti kurssilla moneen otteeseen eri asioiden kytkeytymistä arkielämään, kuten seisomiseen, istumiseen jne, ja siinä onkin yksi joogan fysiologisen puolen perusajatuksia: lajissa ei keskitytä vain yhden lihaksen venyttämiseen, mikä on hyvin kaukana arkitodellisuudesta, vaan työtä tekee aina kokonainen lihaslinja kerrallaan. Tämä varmistaa sen, ettei yksittäinen lihas ota liian suurta vastuuta arkiliikkeissä.

37H

Latva kohti taivasta

Tällä nimenomaisella kurssilla joogafilosofian osuus jäi vähemmälle. Tämä on luultavasti täysin perusteltua, sillä vaikka keskittyminen ja mielenhallinta ovat tietysti olennainen osa joogaa, täytyy peruskurssilla tehdä valintoja sen suhteen, mitä otetaan mukaan ohjelmaan. Osa harrastajista saattaa kiinnostua joogasta kiistämättömien liikunnallisten hyötyjen perusteella, vaikka suurin osa etsineekin loppujen lopuksi kokonaisvaltaista kokemusta. Ehkä Intusiasmassa nähdään tulevaisuudessa myös kotiharjoittelua tukeva joogan verkkokurssi? Jos nähdään, minä ainakin haluan mukaan.

Suunnittelemme Merja Kalajan vetämää joogan asanaklinikkaa verkkokurssimuodossa vuodelle 2019. Mikäli tämä kiinnostaa, kannattaa pysyä kuulolla! 

Kommentoi

Sähköpostiasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkattu *:llä.