Hyvinvointimatkalla

Tunnetko Nia-tanssin, Taijin ja Movementin?

21.12.2017 · Sanna Tulonen

Nämä kolme kiehtovaa uutuutta starttaavat studiomme ohjelmistossa kevätkaudella 2018. Millaisista lajeista on kyse?

Nia™ on valloittava yhdistelmä tanssillista kehonhuoltoa ja mielenrauhaa. Liikuntamuodosta löytyy sekä kamppailulajien keskittyneisyyttä ja voimankäyttöä että tanssilajien iloa ja luovuutta. Tunnilla pääset liikuttamaan itseäsi päästä varpaisiin. Nia on nivelystävällinen laji, joka puhuu kokonaisvaltaisen liikkumisen ja liikuttumisen puolesta.

Ohjaajamme Minna Aalto on lisensoitu Nia Black Belt-ohjaaja yli kymmenen vuoden ohjauskokemuksella: ”Ohjatessani pyrin ennen kaikkea luomaan ilmapiirin, jossa liikkujan on turvallista rentotua, hullutella ja haastaa itseään tarpeittensa mukaan. Rakastan merkityksellistä kanssakäymistä; asioiden vakavasti ottamista olematta vakava.”

”Nia-tunti sisältää aina alkulämmittelyn, sykkeen kohottavan osion ja venyttelyn loppurentoutuksineen. Ohjaajana tanssin mukanasi tunnin halki, näyttäen tarvittaessa vaihtoehtoisia tapoja soveltaa askelia ja liikkeitä. Näin ollen harjoituksen tasoa voi aina muokata itselleen sopivaksi. Sekä aloittelevat että kokeneemmat liikkujat voivat saada yhtä paljon irti samasta tunnista. Niasta on hikijumpaksi, stressinpurkajaksi, elämän makeuttajaksi.

Nian hyötyjä: aistillisempi arki, helpotusta sekä tilapäisiin että kroonisiin kiputiloihin ja stressiin. Ja tietenkin myös parempi lihaskunto, tasapaino, liikkuvuus, joustavuus, ketteryys ja reaktiokyky; syvempi mielenrauha ja rentous. Nia saattaa tehdä onnelliseksi!”

Taiji (tunnetaan myös nimellä tai chi) on perinteinen kiinalainen laji. Nykyisin se tunnetaan terveyttä edistävänä liikuntana, jossa pyritään käyttämään kehoa kokonaisvaltaisesti ja liikkeen avulla rentouttamaan keho ja mieli.

Ohjaajamme Susanna Lindström  on Taiji-opettaja ja fysioterapeutti. Hän kertoo:

”Taijin tavoitteena on palauttaa tasapaino kehoon ja mieleen liikkeen, hengityksen, keskittymisen sekä rangan kiertojen ja alaraajalihasten vahvistamisen avulla.

Taijissa opetellaan vaikuttamaan itse omaan henkiseen ja fyysiseen hyvinvointiin. Sen avulla vahvistetaan ja kehitetään ihmisen omaa luontaista kykyä parantua. Pysähtymällä voit paitsi tuntea miten kehosi voi, myös kuulla mitä kehosi tarvitsee. Taiji auttaa stressin hallintaan ja stressin vaikutusten poistamiseen kehosta.

Taijin kautta olen oppinut näkemään eri osa-alueet, jotka vaikuttavat terveyteemme. Kokemus rauhoittumisesta, hengityksen syventämisestä ja nivelten pehmeästä hoitamisesta ovat auttaneet merkittävästi omassa kuntoutuksessani. Itselleni Taiji on ollut oikeanlainen keskittymisharjoitus, sillä hengityksen yhdistäminen kovaan fyysiseen harjoitteluun auttaa vetämään vauhdin alas luontevasti.”

 

Movement-tunneilla sukelletaan kokonaisvaltaisen liikkumisen monimuotoiseen maailmaan. Tunneilla syvennytään muun muassa liikemalleihin, liikkumistilanteisiin sekä koordinaatioon, proprioseptiikkaan ja rytmiin. Myös parityöskentely on keskeinen osa tuntien sisältöä. Tunneilla tulevat tutuksi niin syväkyykky, liskoryömintä kuin vaikkapa erilaisethttp://intusiasma.fi/henkilo/marko-gronholm/ kehon nivelalueiden kudoksistoa vahvistavat täsmäharjoitteetkin. Movement-tunnille on jokainen liikkuja tervetullut lähtötasoon katsomatta – liikemalleista ja liikeharjoitteista löytyvät sopivat progressiot jokaiselle. Movement-tunneilla on runsaasti vaikutteita mm. Ido Portal ja Fighting Monkey -metodeista.

Ohjaajamme Marko Grönholm toimii päivätyökseen fysioterapeuttina Terveystalo Pulssissa ja lisäksi koulutustehtävissä ympäri Suomea. Marko tekee töitä tuki- ja liikuntaelinongelmien ja muun muassa lukuisten eri lajien urheilijoiden parissa. Liikkeellä ja liikkumisella on keskeinen rooli Markon päivittäisessä työssä toimintakyvyn kehittämisessä ja suorituskyvyn tehostamisessa.

 

Lue lisää

Nia-tanssista ja Minnasta: https://www.dakinia.fi/ (Myös: https://niafinland.fi/)

Taijista ja Susannasta: http://aggesusanna.com/

Movementista ja Markosta: http://www.knowbody.fi/

 

 

Share on FacebookTweet about this on TwitterShare on LinkedInShare on Google+

Kommentoi

Sähköpostiasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkattu *:llä.