Hyvinvointimatkalla

Käynnistä syksy energisesti – katso 5 tapaa luoda uudet hyvinvointirutiinit arkeen

05.08.2022 · Anna Korhonen Miten luoda kestäviä hyvinvointirutiineja alkavaan arkeen? Lue vinkit Health Coach Academyn blogista!

Kesä on hiljalleen taittumassa loppusuoralle ja arki on palannut monen elämään lomien jälkeen. Miten luoda pian alkavaan syksyyn uudet hyvinvointirutiinit, jotka tukevat jaksamista ja omia tavoitteita kohti pääsemistä? Kokosimme Health Coach Academylla yhteen 5 keinoa, jotka voivat auttaa sinua pysymään hyvinvoinnin raiteilla, vaikka eteen tulisikin välillä haastavampia elämänvaiheita.

1. Kirkasta hyvinvointisi visio ja ole joustava aikajanan kanssa

Vaikka on tärkeää luoda visio siitä, mitä toivot terveydellesi ja hyvinvoinnillesi tulevana syksynä, asiat eivät aina mene suunnitelmien mukaan. Tärkeintä onkin pitää kiinni visiostasi ja joustaa tarvittaessa, sillä välillä omissa tavoitteissa edistyminen saattaa kestää kauemmin kuin uumoilit. Älä ole liian ankara itsellesi ja anna itsellesi armoa, jos et saavuta tavoitteitasi haluamallasi aikataululla.

2. Kirjoita ylös syyt, minkä vuoksi haluat voida hyvin arjessa

Kun muistat syyt, miksi haluat huolehtia kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista, pysyt helpommin oikeilla jäljillä, vaikka elämässä olisikin välillä enemmän vauhtia ja haasteita. Syiden kirjoittaminen ylös mahdollisimman täsmällisesti sekiyttää itsellesi sitä, miksi haluat saavuttaa tietyn tavoitteen. Oman mindsetin valmistaminen muutokseen on ratkaisevan tärkeää tavoitteidesi saavuttamiseksi.

3. Valitse 1-3 muutettavaa tapaa – älä hukuta itseäsi tavoittelemalla liikaa kerralla

Omasta hyvinvoinnista huolehtiminen on yksi elämän tärkeimpiä asioita, mutta se voi myös imaista mukaansa muuntuen suorittamiseksi – jos ei salli itselleen malttia ja etenemistä omassa tahdissa. Yksi hyvä keino pysyvien hyvinvointirutiinien luomiseen on valita 1-3 tapaa, joilla olisi suurin myönteinen muutos hyvinvoinnille, ja sitoutua niihin 100%. Pienetkin tavat ja tottumukset, joita toistetaan johdonmukaisesti, voivat saada aikaan valtavan muutoksen. Esimerkkejä rutiineista voisivat olla seuraavat: treenaa 30 minuuttia päivässä, tee 10 min meditaatio työpäivän lomassa tai juo 2 lasia vettä aterioiden välissä.

Keskittymällä 1-3 uuden rutiinin muodostamiseen, vältät hukuttautumista liikaan tavoitteluun.

4. Järjestä ympäristö tukemaan menestystäsi

Miten voisit organisoida kotisi ja vaikkapa ihmissuhteesi tukemaan hyvinvointitavoitteissa onnistumista? Voisitko esimerkiksi tehdä itsellesi treenikalenterin, johon merkitset viikon treenit kerralla valmiiksi? Ostaisitko kauniita lasipulloja vedenjuontia seuraamaan? Asettaisitko puhelimeesi muistutuksen päivittäisestä meditaatio- ja rauhoittumishetkestä, jotta se ei unohdu?

5. Muistuta itseäsi armollisuudesta ”Jotain on parempi kuin ei mitään”

Yksi suurimmista esteistä hyvinvointisi edistymiselle voi olla uskomus siitä, että sinun tulisi elää hyvinvoivaa arkea täydellisesti tai muuten kaikki hyvinvointirutiinit romuttuvat. On parempi syödä yksi ravitseva, värikäs ja monipuolinen ateria tai kävellä 10 minuuttia luonnossa kuin olla tekemättä mitään. Yritys elää omia hyvinvointirutiinejaan todeksi ”täydellisesti” on lähes varma tapa valmistautua epäonnistumaan.

Kehitä arkesi hyvinvointia järjestämällä ympäristö tukemaan menestystäsi. Lue blogistamme miten!

Liity Health Coach Academyn hyvinvointiammattilaisten joukkoon

Tavoitteenamme HCA:ssa on tarjota paitsi korkeatasoista koulutusta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista kiinnostuneille, myös auttaa kääntämään opit käytännön taidoiksi ja tukea opiskelijoiden matkaa ammattilaisiksi ja halutessaan myös oman itsensä pomoksi ja bisneksenomistajaksi. Kun haluat lisätietoja Health Coach – eli kokonaisvaltaisen hyvinvointivalmentajan koulutuksesta – katso lisätiedot täältä ja hae mukaan jo tänään tai jos sinulla on vielä kysymyksiä, ota yhteyttä tiimiimme

Kommentoi

Sähköpostiasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkattu *:llä.